Dicatat Oleh Bicara Marhaen |
15:47:19 | 22042012
Terdapat pelbagai persoalan yang sering ditimbulkan di dalam isu
hudud, antaranya;
Persoalan Pertama:
Undang-undang hudud adalah bercanggah dengan Perlembagaan
Persekutuan.
Jawapan Isu:
Katakanlah kita terima bahawa hudud adalah bercanggah dengan
Perlembagaan Persekutuan. Persoalannya adakah apa sahaja undang-undang yang
bercanggah dengan Perlembagaan adalah undang-undang yang tidak baik dan perlu
diketepikan begitu sahaja?
Jika benar sesuatu undang-undang itu benar-benar bercanggah dengan
Perlembagaan, tidak bolehkah Perlembagaan tersebut dipinda bagi membolehkan
undang-undang yang baik tersebut diluluskan dan seterusnya dilaksanakan.
Undang-undang sedia ada,
sememangnya bermasalah |
Adakah meminda peruntukkan dalam Perlembagaan adalah suatu jenayah
atau 'dosa' yang besar dan tidak boleh dimaafkan sama sekali. Bukankah selama
ini Perlembagaan negara ini telah beberapa kali dipinda?
Selanjutnya adakah semua undang-undang yang selaras dengan
Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang yang baik dan tidak menzalimi
rakyat? Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Polis, Akta
Hasutan, Akta Penerbitan & Mesin Cetak dan Akta Universiti dan Universiti Kolej (Auku) adalah
contoh undang-undang yang digubal menurut peruntukan Perlembagaan dan sehingga
kini diputuskan oleh Mahkamah, undang-undang tersebut adalah selaras dengan Perlembagaan.
Menzalimi Rakyat
Tetapi siapa yang boleh menafikan akta-akta tersebut, meskipun
selaras dengan Perlembagaan, adalah undang-undang yang zalim dan telah terbukti
menzalimi rakyat yang tidak berdosa.
Sehingga kini suara-suara yang meminta undang-undang tersebut sama
ada dipinda atau dimansuhkan masih terus berkumandang. Meskipun undang-undang
tersebut selaras dengan Perlembagaan kenapakah ianya diminta untuk dipinda atau
dimansuhkan?
Dalam konteks undang-undang hudud adilkah untuk kita meminta undang-undang Allah tersebut dipinda bagi membolehkan ianya selaras dengan Perlembagaan? Sudah tentu alternatif terbaik, jika ianya bercanggah dengan Perlembagaan maka sewajarnya Perlembagaan itu sendiri yang harus dipinda.
Mungkin ada yang berhujah adalah sukar untuk kita meminda Perlembagaan Persekutuan? Apa yang lebih susah dari meminda peruntukan Perlembagaan Persekutuan apabila ianya menyentuh isu imuniti Raja. Bukan sahaja pindaan tersebut memerlukan dua pertiga tetapi ia juga perlu persetujuan Majlis Raja-Raja. Tetapi, seperti yang kita maklum, pindaan tersebut berjaya dilakukan meskipun sukar.
Hujah yang saya berikan di atas bertolak dari andaian bahawa
undang-undang hudud bercanggah dengan Perlembagaan. Namun perlu saya nyatakan
di sini ada juga dari kalangan ahli undang-undang yang berpendapat
undang-undang hudud tidak bercanggah dengan Perlembagaan.
Senarai Negeri
Antara hujah lain yang dikemukakan oleh ahli undang-undang ini
adalah bidang kuasa kerajaan negeri untuk menggubal undang-undang sepertimana
yang dinyatakan di dalam Senarai Negeri di Jadual Kesembilan Perlembagaan
Persekutuan adalah termasuk menggubal undang-undang Islam (Islamic law) dan
perkataan undang-undang Islam di dalam Senarai Negeri tersebut hendaklah
ditafsirkan secara luas sepertimana yang difahami oleh Islam.
Persoalan kedua:
Undang-undang hudud terlalu keras dan ianya menakutkan orang bukan
Islam. Undang-undang memotong tangan pencuri dan merejam penzina dianggap
undang-undang yang tidak bertamadun dan ketinggalan zaman.
Jawapan Isu:
Pertamanya persoalan orang bukan Islam. Jika dilihat kepada
Enakmen Hudud yang digubal di Kelantan dan Terengganu, adalah jelas ianya tidak
terpakai kepada orang-orang bukan Islam. Oleh itu kebimbangan orang-orang bukan
Islam tidak berasas.
Selanjutnya isu sama ada sesuatu undang-undang itu keras, tidak
bertamadun atau ketinggalan zaman adalah persoalan persepsi. Kita lihat
undang-undang yang mengenakan hukum mati sendiri, sehingga kini ianya menjadi
bahan perbahasan. Ada yang menyatakan ianya adalah undang-undang yang keras,
tidak bertamadun dan ketinggalan zaman kerana ianya bercanggah dengan hak asasi
manusia.
Memandangkan persepsi masyarakat berbeza, ada negara yang
meneruskan hukum mati dan ada negara yang tidak. Hatta bagi negara yang
mengekalkan hukum mati mereka juga tidak sepakat tentang kaedah untuk
melaksanakan undang-undang hukum mati tersebut.
Menyuntik Racun
Ada yang setuju dengan kaedah menggantung penjenayah. Ada pula
yang setuju ianya dilaksanakan dengan cara menembak penjenayah dan ada pula
yang setuju ianya dilaksanakan dengan cara menyuntik racun atau menggunakan
bilik gas beracun. Bagi yang memilih untuk menggantung, mereka berpendapat
hukuman tembak adalah terlalu keras dan tidak bertamadun dan begitulah
sebaliknya.
Hatta ada juga para sarjana undang-undang yang berhujah
undang-undang memenjarakan penjenayah juga bukan sahaja zalim tetapi juga tidak
berkesan mengurangkan kadar jenayah. Ini kerana hukuman penjara bukan sahaja
menghukum penjenayah yang melakukan jenayah tetapi juga ianya menghukum orang
lain yang tidak terlibat dengan jenayah yang dilakukan oleh penjenayah
tersebut.
Sebagai contoh jika seorang pencuri dipenjarakan, ianya bukan
sahaja menghukum pencuri tetapi juga menghukum isteri dan anak-anaknya kerana mereka
dengan secara paksa dipisahkan dari suami dan bapa mereka. Ia juga menghukum
pembayar cukai yang terpaksa menanggung makan dan minum si pencuri tersebut di
penjara. Tidakkah ini zalim?
Negara kita mengenakan hukuman penjara ke atas pencuri namun secara
jujur adakah undang-undang tersebut telah berjaya mengurangkan kadar jenayah
kecurian dalam negara ini? Pada masa kini kecurian juga boleh berlaku di dalam
balai polis sendiri, tempat yang sepatutnya paling selamat.
Penjara semakin sesak
menunjukkan tiada kesan positif langkah ini
|
Selanjutnya jika kita mempelajari falsafah, prinsip dan teori
hukuman kita tentu biasa dengan istilah pencegahan. Tujuan hukuman antara lain
adalah untuk mencegah. Hukuman potong tangan sebagai contoh memenuhi kriteria
pencegahan kerana ianya bukan sahaja menakutkan pencuri tetapi juga orang-orang
yang mungkin ada niat mencuri.
Pengaiban
Hukuman tersebut juga satu bentuk pengaiban yang paling baik
kepada penjenayah. Tangan kudung sejak dari lahir atau tangan kudung kerana
dipotong oleh doktor atas alasan kesihatan sudah tentu tidak sama aibnya dengan
tangan kudung kerana menjalani hukuman kerana mencuri.
Seperkara lagi yang perlu kita faham meskipun hukum hudud secara
relatifnya mengandungi hukuman yang agak keras ianya juga dalam masa yang sama
menuntut satu kaedah pembuktian yang paling ketat. Dalam bahasa undang-undang,
jenayah hudud menuntut satu standard pembuktian yang lebih tinggi dari
undang-undang jenayah yang diamalkan sekarang.
Standard pembuktian jenayah hudud adalah melampaui segala keraguan
sedangkan undang-undnag jenayah yang sedia ada hanya mengenakan standard
pembuktian 'melampaui keraguan munasabah' sahaja. Jadi undang-undang manakah
yang lebih melindungi hak orang yang dituduh?
No comments:
Post a Comment