* Dicatat Oleh : -Bicara Marhaen- | 16:04:12 | 03042012
PENDAHULUAN
Di antara
dilema yang dihadapi negara yang mempunyai komposisi penduduk pelbagai kaum
seperti Malaysia ialah untuk memastikan setiap kaum diwakili ataupun terbabit
secara langsung dalam proses pentadbiran. Ia berkait rapat dengan persoalan
mengenai sejauh mana kerajaan yang dibentuk dapat memenuhi aspirasi setiap kaum
yang pelbagai. Ini kerana setiap kaum mempunyai sistem kepercayaan serta
kebudayaan mereka sendiri.
Oleh itu,
kegagalan kerajaan yang dibentuk membuat keputusan yang mampu menyantuni
kehendak setiap kaum, dikhuatiri akan mengakibatkan ketidakstabilan terutama
sekali di peringkat akar umbi. Keadaan diburukkan lagi seandainya kerajaan yang
memerintah, membuat keputusan ataupun dasar berasaskan kepada persepsi ataupun
kehendak sesebuah etnik semata-mata.
Pakar sains
politik terkemuka, Arend Lijphart[1],
menawarkan penyelesaian kepada persoalan ini. Beliau memperkenalkan konsep
Consociational Democracy yang kini diamalkan di Belgium, Belanda serta beberapa
negara di Eropah. Dalam konsep ini, setiap etnik mempunyai peluang untuk
berpartisipasi secara langsung dalam proses penggubalan dasar serta pentadbiran,
melalui pemimpin yang dipilih untuk mewakili sesuatu etnik.
Di Malaysia,
konsep ini dipelopori Parti Perikatan[2]. Ia
ditubuhkan pada 1955, di mana ia membabitkan Umno, MCA, dan MIC. Ketiga-tiga
parti politik dibentuk untuk mewakili kepentingan tiga etnik terbesar iaitu;
Melayu, Cina, dan India. Melalui konsep perkongsian kuasa ini, ia memberikan
ruang sama rata untuk semua etnik yang ada di negara ini, melalui pemimpin yang
dipilih, untuk membabitkan diri secara langsung dalam proses pentadbiran. Kini,
kesinambungan konsep perkongsian kuasa yang dirintis melalui Parti Perikatan,
diteruskan pula oleh Barisan Nasional (BN), yang turut dinaungi beberapa lagi
parti politik termasuk yang mewakili etnik Sabah dan Sarawak.
Dalam konteks
politik Malaysia, proses perkongsian kuasa ini telah berjaya mencipta
kestabilan kepada iklim politik di negara ini. Kejayaan ini dibantu oleh dua
faktor utama. Faktor pertama membabitkan interaksi di antara pemimpin serta
etnik yang diwakilinya. Untuk menjamin kejayaan perkongsian kuasa ini, barisan
pemimpin terbabit dituntut untuk sentiasa berinteraksi serta peka terhadap
sebarang pandangan atau isu yang diutarakan oleh etnik yang diwakili di
peringkat akar umbi. Segala permasalahan yang diutarakan, kemudian akan
diterjemahkan melalui pelaksanaan dasar oleh kerajaan yang memerintah. Pemimpin
ini juga perlu memainkan peranan di dalam menerangkan sebarang kekeliruan
terhadap sebarang isu yang timbul. Melalui interaksi ini, keharmonian perhubungan
di antara etnik dapat dijaga.
Faktor kedua
membabitkan interaksi serta permuafakatan yang dicapai di kalangan pemimpin
yang dipilih, dalam menyelesaikan pelbagai isu berbangkit. Permuafakatan ini
tercapai melalui sikap toleransi serta keprihatinan pemimpin terbabit, terhadap
batas-batas sensitiviti yang telah dipersetujui bersama. Malaysia adalah salah
satu negara yang berjaya menerapkan sistem perkongsian kuasa ini dengan
jayanya. Kejayaan ini dibantu sikap toleransi serta saling hormat menghormati
yang diamalkan rakyat negara ini. Dalam hal ini, interaksi pada peringkat akar
umbi adalah penyumbang utama kepada kejayaan yang dicapai. Justeru, keharmonian
hubungan di antara kaum perlu sentiasa dijaga dan disuburkan, agar setiap
lapisan rakyat dapat menjalani kehidupan mereka dengan aman dan damai.
DEFINISI
Perkongsian
ialah suatu persekutuan atau pergabungan yang mengandungi dua orang atau lebih
yang bekerjasama dalam sesuatu usaha[3]. Kuasa
pula diterjemahkan sebagai daya, keupayaan, kekuatan, tenaga atau kemampuan untuk
melakukan atau mengerjakan sesuatu[4]. Kuasa
tersebut diberi atau dipertanggungjawabkan sebagai hak atau kewibawaan atas
sesuatu atau untuk melakukan, mengurus, memerintah, dan lain-lain yang mana sesuatu
kuasa tersebut ditentukan oleh undang-undang, peraturan, dan sebagainya. Konsep
perkongsian kuasa di Malaysia telah didirikan sekian lama atas semangat untuk
memacu kejayaan negara secara kolektif tanpa mengira kaum. Tidak dapat
dinafikan bahawa antara perkara pokok yang mempengaruhi kekuatan konsep ini
adalah prinsip yang dikenali sebagai “kontrak sosial”, iaitu suatu perjanjian
yang telah dicapai sebelum merdeka. Maka prinsip kontrak sosial yang telah
dimeterai oleh tokoh-tokoh terdahulu yang menjadi landasan kepada pembinaan
konsep perkongsian kuasa ini seharusnya dihormati oleh semua pihak.
LATARBELAKANG PERKONGSIAN KUASA DAN
KONTRAK SOSIAL DI MALAYSIA
Perkongsian
kuasa di Malaysia berteraskan kepada kerjasama antara Pertubuhan Kebangsaan
Melayu Bersatu (United Malays National Organisation atau UMNO)[5] dan
Persatuan Cina Malaysia (Malaysian Chinese Association atau MCA)[6] dan
kemudian disertai oleh Kongres India Malaysia (Malaysian Indian Congress atau MIC)[7] dalam
Parti Perikatan, akhirnya ahli gabungannya bertambah hingga ke Sabah dan
Sarawak lalu melahirkan Barisan Nasional pada 1974.
Kini anggota
Barisan Nasional terdiri daripada parti politik di Semenanjung iaitu UMNO, MCA,
MIC, Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan)[8], Parti
Progresif Penduduk (PPP)[9]; di
Sarawak diwakili oleh Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB)[10], Parti
Progresif Demokratik Sarawak (SPDP)[11], Parti
Bangsa Dayak Sarawak (PBDS)[12], Parti
Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP)[13],
manakala di Sabah pula ialah Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS)[14], Parti
Maju Sabah (SAPP)[15], Parti
Liberal Demokratik Sabah (LDP)[16], United
Pasok Momogun Kadazandusun Organisation (UPKO)[17] dan
Parti Bersatu Sabah (PBS)[18].
Di bawah
kepimpinan Tunku Abdul Rahman (UMNO) dan Tan Cheng Lock (MCA), elit politik dan
intelektual Melayu-Cina bergabung untuk bertanding dalam pilihan raya majlis
bandaran 1952. Kewujudan persahabatan politik antara kaum Melayu dan Cina
mendorong MIC untuk menyertai Perikatan pada 1953 dan membantu Perikatan
memenangi 54 daripada 55 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihan raya
perbandaran 1955.
Melalui
pertemuan itu ketua-ketua parti yang berteraskan kaum itu akhirnya
beransur-ansur melahirkan Perikatan. Dan daripada Perikatan, komponen parti itu
bertambah besar maka lahirlah Barisan Nasional.
Pada awalnya gabungan
Barisan Nasional disertai oleh Parti Social Front dan Parti Buruh. Ini bermakna
modul perkongsian kuasa ini memang diamalkan oleh parti kerajaan ataupun parti
pembangkang.
Formula bagi
politik Malaysia sejak dahulu ialah bersatu dalam satu barisan. Ini formula politik
di Malaysia. Dan kini modul perkongsian kuasa dalam Barisan Nasional cuba
diikuti oleh pakatan parti pembangkang pada pilihan raya lalu di antara Parti Islam Se-Malaysia atau PAS[19], Parti Tindakan Demokratik atau DAP[20], Parti
Keadilan Rakyat atau PKR[21] dan
Parti Rakyat Malaysia (PRM)[22] yang
menamakan gabungan mereka sebagai Barisan Alternatif, dan dikenali sebagai Pakatan
Rakyat pada masa kini.
Selama 51
tahun perkongsian kuasa, usaha Barisan Nasional menampakkan kejayaan di mana ia
berjaya meletakkan nama Malaysia kembali di pentas utama dunia selepas
kejatuhan Kerajaan Melayu Melaka pada 1511. Barisan Nasional terbukti berjaya.
Masyarakat
negara ini seharusnya tidak boleh menafikan kejayaan yang telah dibawa oleh
kerajaan Barisan Nasional lima dekad lalu. Dasar-dasar Barisan Nasional yang
kukuh dan kepimpinannya yang cemerlang berjaya membawa rakyat Malaysia
menikmati hidup aman damai dan harmoni walaupun dalam masyarakat berbilang
kaum, berbilang bahasa dan berbilang agama.
Dasar
bertolak ansur kerajaan BN yang diwakili oleh parti berteraskan pelbagai kaum
dan kaum tertentu perlu dipelihara dan dipertahankan. Dasar perkongsian kuasa
dan keputusan sebulat suara yang dipegang oleh BN dalam menangani sesuatu
masalah negara atau polemik dalaman anggota komponen ternyata amat baik bagi
negara ini, selain BN bernasib baik mempunyai parti-parti politik yang tidak
ekstrem.
Anggota
komponen BN harus sedar dan menerima hakikat bahawa negara ini adalah sebuah
negara berbilang kaum dan pelbagai agama, oleh itu mereka patut mengamalkan
sikap toleransi antara kaum, budaya, agama dan bahasa kaum-kaum lain.
Istimewanya dasar perkongsian kuasa BN ialah menolak pandangan radikal supaya
dasar asimilasi dilaksanakan demi perpaduan kaum. Justeru, Malaysia terus
melaksanakan pendidikan serta penggunaan bahasa di sekolah-sekolah mengikut
kaum itu sendiri berasaskan Dasar Pendidikan Negara. Tiada negara di dunia yang
mengamalkan sistem pendidikan seperti yang dijalankan di negara kita.
PERKONGSIAN KUASA DI MALAYSIA
Jikalau kita
menelusuri sejarah kontrak sosial ini, dua bentuk persetujuan telah dicapai
antara bangsa Melayu dan kaum bukan Melayu. Pertama, kaum bukan Melayu
hendaklah menerima hakikat bahawa orang Melayu adalah pewaris Tanah Melayu,
maka warisan Melayu seperti agama Islam, bahasa Melayu, tanah-tanah orang
melayu dan hak-hak untuk memerintah negeri Melayu hendaklah dipelihara, dijamin
dan dikekalkan selepas kemerdekaan dicapai.
Perjanjian
yang kedua ialah orang Melayu bersetuju i) bahawa tiap-tiap penduduk Tanah
Melayu yang lahir di Tanah Melayu sebelum merdeka hendaklah diterima sebagai
warganegara Persekutuan Tanah Melayu menerusi undang-undang secara automatik,
ii) hak budaya kaum lain termasuk bahasa dan agama mereka dipelihara iaitu
tidak dihapuskan, iii) orang melayu bersetuju berkongsi dengan kaum-kaum bukan
Melayu dalam aspek pemerintahan.
Maka
persetujuan ini telah diletakkan sebagai isi kandungan dalam Perlembagaan
Persekutuan seperti yang terkandung dalam Artikel 153[23] yang
menyatakan bahawa Yang Dipertuan Agong bertanggungjawab memelihara kedudukan
istimewa orang Melayu termasuk peribumi Sabah dan Sarawak dalam bidang
pendidikan (seperti biasiswa, kemudahan latihan dan kuota tempat di institusi
pendidikan awam), perkhidmatan awam (kuota dalam pengisian jawatan), bidang
ekonomi dan perniagaan (kuota dalam pemberian permit dan lesen) dan hak Melayu
dalam tanah rizab.
Sejauh
manakah generasi muda hari ini tanpa mengira kaum menyedari akan kewujudan
kontrak sosial ini dan sanggup untuk menerima dan menghormatinya. Senario pada
hari ini menunjukkan betapa masih ada lagi rakyat Malaysia yang tidak memahami
ruang lingkup perkongsian kuasa dan prinsip perjanjian ini. Seperti contoh,
sehingga kini kita masih menghadapi pelbagai persoalan dan cabaran yang dilontarkan
oleh pihak tertentu yang dilihat lebih bersifat provokatif untuk mengeruhkan
perpaduan kaum. Maka dalam menjawab persoalan ini, pemahaman yang lebih
mendalam berhubung konsep dan prinsip asas tadi harus dijelaskan kepada seluruh
rakyat.
Terdahulu
negara tersentak dengan ancaman Suqiu[24]
terhadap “hak-hak keistimewaan” dan “ketuanan Melayu” menerusi satu memorandum
yang mengandungi 83 isi tuntutan yang dikemukakan lebih dari 2,000 persatuan
cina terhadap kerajaan. Menurut Datuk Dr Hasan Ahmad, tuntutan tersebut
dianggap oleh kaum lain sebagai tuntutan untuk mengubah atau mencabar atau
memusnahkan kontrak sosial. Sekiranya kontrak sosial mahu diubah oleh dasar
atau tuntutan baru itu, maka orang Melayu berhak menuntut supaya dasar tersebut
dibatalkan.
Pada
hakikatnya, prinsip yang meliputi kontrak sosial seperti hak istimewa orang
Melayu tidak boleh disentuh, dicabar atau dijadikan bahan permainan termasuk
dalam Parlimen. Menurut Akta Hasutan 1948[25],
tindakan seperti membentangkan draf cadangan pindaan Artikel 153 Perlembagaan
Persekutuan ke Parlimen dianggap sebagai “menghasut” dan bersalah di sisi
undang-undang.
KONSEP KONTRAK SOSIAL
Idea tentang
kontrak sosial (social contract) telah dikemukakan oleh Plato, seorang ahli
falsafah Greek lebih 2500 tahun yang lalu dalam tulisannya Republic. Ramai ahli
falsafah terkemudiannya menerangkan konsep kontrak sosial ini, antaranya ialah
Hugo Grotius, Kant, Rousseau dan Hobbes. Ahli-ahli falsafah ini bersetuju
tentang wujudnya kontrak sosial antara pemerintah dengan rakyat. Idea kontrak
sosial itu diasaskan atas premis bahawa kuasa terletak pada rakyat jelata.
Kontrak sosial di Malaysia
merujuk kepada perjanjian oleh bapa-bapa kemerdekaan negara dalam Perlembagaan, dan merupakan penggantian
beri-memberi atau quid pro quo[26]
melalui Perkara 14-18 yang berkenaan dengan pemberian kewarganegaraan Malaysia
kepada orang-orang bukan Melayu, dan Perkara 153
yang memberikan hak istimewa rakyat kepada mereka daripada kaum bumiputera.
Istilah ini juga kekadang digunakan untuk merujuk kepada bahagian-bahagian yang
lain dalam Perlembagaan, seperti Perkara yang mengatakan bahawa Malaysia adalah
sebuah negara sekular.
Kontrak
sosial merupakan satu istilah permuafakatan antara kaum yang dicapai sebelum
merdeka melalui satu persetujuan di kalangan rakyat dan pemimpin yang terdiri
daripada kaum Melayu, Cina dan India. Pemeteraian kontrak sosial ini juga turut
disertai dan dipersetujui oleh parti-parti yang mereka wakili iaitu UMNO, MCA
dan MIC.
Istilah ini
sebenarnya tidak wujud dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 tetapi dari
perspektif lain, kontrak sosial sememangnya wujud dalam sejarah negara dan
permuafakatan yang dicapai itulah yang mentakrifkan negara kita dan seterusnya
menentukan sifat negara.
Kontrak
sosial sebenarnya merupakan watikah asas keadilan sosial untuk negara. Keadilan
sosial yang terkandung dalam perjanjian ini merangkumi bukan sahaja soal
keadilan ekonomi tetapi juga keadilan politik dan keadilan kebudayaan. Oleh
itu, kontrak sosial yang dipersetujui perlu dijadikan rujukan asas segala usaha
untuk menegakkan keadilan sosial di negara ini[27].
ELEMEN-ELEMEN KONTRAK SOSIAL MENURUT PERLEMBAGAAN
PERSEKUTUAN
Perlembagaan
Persekutuan adalah hasil daripada persetujuan yang tercapai antara penduduk di
Malaysia daripada kalangan kaum Melayu, Cina dan India. Perlembagaan Malaysia
bukan sahaja dokumen perundangan akan tetapi ia adalah kontrak sosial dan
perjanjian perdamaian[28].
Beberapa
peruntukan yang digubal dalam perlembagaan mengekalkan beberapa elemen penting
yang menjadi tradisi sejak zaman sebelum penjajahan British lagi. Para
penggubal menganggap elemen-elemen tersebut penting memandangkan peranan yang
dimainkan dalam menjaga kestabilan negara terutamanya dalam konteks negara
Malaysia yang berbilang kaum[29].
Peruntukan itu adalah hasil proses tawar menawar pada asasnya merupakan
semangat perjanjian di sebalik pembentukan perlembagaan tahun 1957.
Inilah asas
yang menjadi perjanjian sosial di antara masyarakat majmuk di Malaysia dengan
memberi pengorbanan dalam sebahagian hak mereka dan menghormati hak sebahagian
komuniti yang lain demi untuk keseimbangan dalam masyarakat bernegara.
Sebahagian besar ciri-ciri utama yang wujud dalam Perlembagaan Persekutuan
adalah unsur kontrak sosial yang dipersetujui oleh semua pihak.
Di mana-mana
negara sekalipun, perlembagaan lahir hasil daripada perkembangan sejarah.
Perlembagaan juga merakamkan sifat-sifat asal negara itu merangkumi nilai tradisi,
politik dan kebudayaan[30].
Elemen-elemen ini yang menjadikan bangsa Melayu selaku bangsa asal yang
mendiami Tanah Melayu memasukkannya ke dalam Perlembagaan bagi mengekalkan
keistimewaan mereka. Di antaranya ialah:
1.
KEDUDUKAN RAJA MELAYU DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
Apabila
akhirnya kemerdekaan diberikan kepada Semenanjung Tanah Melayu, institusi beraja
diteruskan tetapi dengan beberapa pindaan supaya dapat disesuaikan dengan
konsep demokrasi berparlimen dan kemerdekaan[31].
Raja-raja Melayu menggambarkan ciri-ciri asal negara Malaysia. Ia melambangkan
kesinambungan sejarah dan menjadi sebahagian daripada identiti negara. Sebagai
sebuah negara Malaysia perlu mempunyai satu identiti yang berbeza dan unik.
Inilah yang mendasari bentuk dan menyediakan isi kepada upacara rasmi negara.
Kewujudan sistem beraja dengan sendirinya menekankan ciri-ciri kemelayuan[32].
2.
HAK KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU
Perlembagaan
Malaysia mempunyai satu peruntukan khas di bawah Perkara 153 bertujuan
memelihara orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak. Perkara 153
menggariskan bahawa Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat Perdana Menteri atau
Kabinet berkuasa menyelamatkan kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera
di Sabah dan Sarawak dengan menentukan bagi mereka kedudukan dalam perkhidmatan
awam, agihan biasiswa atau pendidikan atau latihan atau lain-lain kemudahan
yang diberikan oleh kerajaan termasuk permit atau lesen perniagaan.
Kedudukan
istimewa orang Melayu yang lain termasuklah peruntukan Perkara 89 dan 90 yang
memberi kuat kuasa undang-undang perlembagaan kepada undang-undang yang sedia
ada yang melindungi tanah rizab orang Melayu daripada diselenggarakan oleh
orang bukan Melayu. Selain itu, kemasukan orang Melayu dalam Rejimen Askar
Melayu dengan pengecualian orang bukan Melayu sebagaimana dikuatkuasakan oleh
Perkara 8(5)(f) juga dianggap sebagai sebahagian daripada kedudukan istimewa
orang Melayu.
3.
KEDUDUKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI
Kedudukan
Islam dalam Perlembagaan Persekutuan adalah satu isu yang penting kerana ianya
berkait rapat dengan kepercayaan dan iktikad majoroti penduduk (orang Melayu)
di Malaysia. Dalam Perlembagaan Persekutuan dinyatakan:
“Agama
Islam ialah bagi seluruh persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan
dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan” [33]
4.
BAHASA MELAYU
Bahasa
sentiasa menjadi faktor terpenting dalam menentukan jati diri sesebuah negara.
Keperluan satu bahasa kebangsaan yang menjadi pertuturan umum dan bahasa rasmi
kebangsaan disedari penting untuk menyatukan rakyat pelbagai asal keturunan
yang masing-masing dengan bahasa pertuturannya. Maka bahasa Melayu diiktiraf
sebagai bahasa kebangsaan dengan tidak mengenepikan bahasa lain. Ini seperti
yang termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaaan Persekutuan.
KONTRAK SOSIAL SEBAGAI PEMANGKIN PERPADUAN
MASYARAKAT
Ternyata
selepas hampir 50 tahun kemerdekaan Malaysia, formula kontrak sosial yang telah
dipakai telah berjaya menyatupadukan semua kaum di Malaysia tanpa berlaku
sebarang konflik perkauman. Kontrak sosial ternyata berjaya membawa semua kaum
di Malaysia supaya menghormati setiap hak yang telah ditetapkan oleh
perlembagaan.
Sesungguhnya
elemen-elemen kontrak sosial yang terdapat dalam perlembagaan persekutuan tanpa
syak lagi adalah asas bagi melicinkan urusan pentadbiran negara dan menolak
sebarang percubaan mempersoalkan mana-mana daripada elemen-elemen ini yang
berkemungkinan akan mencetuskan perpecahan dalam keharmonian kaum.
Meskipun kaum
bumiputera telah diberi keistimewaan dan hak-hak tertentu berbanding kaum lain,
namun kaum lain turut sama dapat hidup dengan aman damai di Malaysia tanpa
berasa tertindas. Ini berlainan dengan masyarakat di negara lain yang mempunyai
konflik antara kaum disebabkan kegagalan masyarakat untuk menghormati dan patuh
pada kontrak sosial yang telah ditetapkan.
Sebahagian
masyarakat bukan Melayu ketika itu mungkin menganggap kontrak sosial sebagai
sesuatu yang dikaitkan dengan kewarganegaraan yang diberikan kepada mereka yang
pada masa itu terdiri daripada imigran atau keturunan imigran. Generasi bukan
Melayu sekarang pula menganggap kontrak sosial ini sebagai sesuatu yang sudah
berlalu.
Mereka tidak
nampak kenapa ia masih dibangkitkan kerana bagi mereka ia adalah sesuatu yang
automatik. Mereka juga tahu bahawa hak istimewa masyarakat bumiputera merupakan
sebahagian daripada kontrak sosial. Jika golongan bukan Melayu diberi
kewarganegaraan atas syarat-syarat tertentu, masyarakat bumiputera pula diberi
perlindungan melalui fasal-fasal dalam Perlembagaan tentang hak istimewa orang
Melayu.
Masyarakat
bukan Melayu perlu memahami kedudukan politik Melayu atau sistem kenegaraan
Melayu dan pengaruhnya kepada negara manakala kaum bumiputera pula harus
memahami hakikat masyarakat berbilang kaum yang terdapat di negara ini. Hak
orang bukan Melayu tidak boleh disangkal kerana mereka telah lama bermastautin,
lahir dan membesar di Malaysia. Apa yang penting ialah kedua-dua pihak harus
saling memahami.
Oleh yang
demikian seharusnya polemik berkaitan hak-hak kaum lain tidak dipertikaikan.
Ini kerana ia telah pun termaktub di dalam perlembagaan. Polemik berkaitan isu
kontrak sosial ini yang pernah ditimbulkan oleh Jawatankuasa Rayuan Pilihan
Raya Persatuan-Persatuan Cina Malaysia (Suqiu)[34] satu
ketika dahulu iaitu tentang 83 tuntutan yang antaranya menuntut agar semua
orang Cina mendapat semua perkara yang dianggap sebagai hak mereka dan menghapuskan
hak istimewa orang Melayu[35].
Begitu juga
kenyataan yang dibuat oleh Presiden Gerakan, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik yang
menggesa parti-parti politik melupakan formula kontrak sosial antara kaum yang
dipersetujui semasa negara mencapai kemerdekaan[36].
Menurut beliau, formula kontrak sosial itu membuatkan masyarakat Cina dan India
merasa kecil hati.
Malah negara
kita juga pernah gempar dengan kontroversi berkaitan isu agama iaitu tentang
cadangan penubuhan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) dan usaha Kumpulan Artikel 11[37] yang
giat berkempen ke seluruh negara atas nama kebebasan individu untuk bebas
beragama sehingga menimbulkan suasana tegang dan kemarahan umat Islam setiap
kali mengadakan kempen-kempen penerangan mereka[38]. Ini
adalah rentetan daripada polemik kes Lina Joy dan juga kes perebutan mayat
Moorthy, Nyonya Tahir dan juga terbaru Rayappan antara keluarga si mati dan
juga Jabatan Agama Islam.
Contoh-contoh
polemik di atas seharusnya perlu dielakkan bagi menjamin keharmonian kaum di
Malaysia. Ini kerana mengapa perlu kontrak sosial dirombak sedangkan formula
tersebut ternyata berkesan hingga kini dalam memelihara perpaduan antara kaum.
Mungkin jika kontrak sosial ini dibincangkan secara terbuka akan memberi lebih
banyak kesan kepada setiap kaum di Malaysia.
Ini kerana
jika ini berlaku sudah tentu orang Melayu akan memprotes dan ini sekaligus
boleh menimbulkan ketidaksefahaman dan sangsi dengan kaum lain. Oleh itu bagi
mengelakkan rasa prejudis ini dan mengelak perkara yang tidak dijangka adalah
lebih wajar jika kita mengambil jalan mudah dengan tidak membicarakan tentang
kontrak sosial secara terbuka.
PENUTUP
Hakikat yang
tidak boleh dinafikan, Islamlah agama terawal yang merumuskan satu formula
berkaitan kontrak sosial sebagaimana terangkum dalam Piagam Madinah[39]. Bahkan
kontrak sosial yang terbentuk melalui piagam Madinah pada tahun 622 Masihi itu
merupakan dokumen perlembagaan terawal yang menggariskan prinsip kebebasan dan
jaminan hak yang sama rata di kalangan pelbagai kaum. Kontrak sosial tersebut
jelas memperincikan dan mempertahankan hak, keistimewaan, kebebasan dan
keadilan setiap kaum di Madinah termasuklah kaum minoriti Yahudi dan bangsa
Arab lain yang bukan beragama Islam. Malah jika diperhatikan, daripada 47 fasal
yang terkandung dalam Piagam tersebut, 24 daripadanya adalah peruntukan hak dan
kewajipan masyarakat minoriti Yahudi.
Prinsip
kebebasan agama amat dititikberatkan Rasullulah S.A.W hingga baginda secara
jelas menegah sebarang usaha merobohkan gereja dan tempat peribadatan agama
lain bagi digantikan dengan pembinaan masjid. Paderi-paderi dan ketua-ketua
agama lain yang tinggal di Bukit Sinai umpamanya turut diberikan perlindungan
khusus oleh Rasullulah daripada sebarang ancaman musuh.
Dr. Yusuf
Qardawi[40] dalam
bukunya Ghayr al-Muslimeen fil Mujtama’ al-Islami turut membahaskan
hak-hak golongan minoriti bukan Islam yan wajib dipertahankan oleh kerajaan
Islam. Dalam bukunya, beliau menukilkan bagaimana di zaman Khalifah Umar
al-Khatab, rakyat di Ilya (Jerusalem) yang terdiri daripada pelbagai agama
termasuklah Islam, Kristian dan Yahudi dikehendaki memeterai kontrak sosial
yang menjamin kebebasan dan hak mereka sebagai warganegara. Ini termasuklah hak
untuk mengamalkan agama masing-masing tanpa penindasan dan penganiyaan. Malah
penegasan turut dibuat bagi menghalang sebarang unsur-unsur paksaan terhadap
penganut agama lain termasuklah yang bersangkutan dengan harta mahupun agama.
Khalid
al-Walid[41]
pula dalam memeterai kontrak sosial bersama masyarakat ‘Anat yang terdiri
daripada penganut agama Kristian jelas menyebut: ”Penganut Kristian mesti
dibenarkan membunyikan loceng pada bila-bila masa sama ada siang mahupun malam
kecuali ketika waktu umat Islam menunaikan solat. Mereka juga mesti dibenarkan
mempamerkan salib pada hari-hari perayaan.“
Begitulah
betapa hebatnya prinsip keadilan dan kebebasan yang menjadi bukti perakuan
Islam terhadap pembentukan kontrak sosial di kalangan masyarakat berbilang kaum
dan agama. Semuanya bagi menjamin keharmonian dan kestabilan yang berkekalan
khususnya dalam realiti masyarakat plural dalam sesebuah negara.
Oleh itu,
dalam mencari formula terbaik untuk merangka pelan tindak memperkasakan
persefahaman dan perpaduan kaum di Malaysia kini, semua pihak khususnya
generasi muda negara ini harus kembali menelusuri sejarah serta menjunjung
prinsip dan nilai luhur yang terkandung di dalam ajaran Islam[42]. Hanya
dengan memahami sejarah dan menjiwai prinsip Islam sejati generasi muda akan lebih
menghargai kontrak sosial dan sensiviti kaum yang menjadi teras pembentukan
masyarakat Malaysia yang aman, makmur dan bahagia.
RUJUKAN
1. Shuid, Mahdi & Yunus, Mohd. Fauzi
(2001). Malaysian Studies, p. 50. Longman. ISBN
983-74-2024-3.
2. Putra, Tunku Abdul Rahman (1986). Political
Awakening, p. 31. Pelanduk Publications. ISBN
967-978-135-6.
6. "Anwar: Time to suspend
NEP". (Oct. 28, 2005). Malaysiakini.
7. Badawi, Abdullah Ahmad (2004). "The
Challenges of Multireligious, Multiethnic and Multicultural Societies".
Retrieved Nov. 12, 2005.
8. Lim, Kit Siang (2002). "Liong
Sik and Keng Yaik also suffer from the 'Mudah Lupa' syndrome, forgetting the
clear and unequivocal calls by Tunku Abdul Rahman and Hussein Onn and MCA
founding fathers not to turn Malaysia into an Islamic state".
Retrieved Nov. 12, 2005.
9. Yusoff, Marzuki & Samah, Nazeri
Nong (Aug. 14, 2005). "Kontrak
sosial: Kenyataan Keng Yaik bercanggah Perlembagaan Persekutuan".
Utusan Malaysia.
[1] Lijphart's
field of specialization is comparative politics, and his current research is
focused on the comparative study of democratic institutions. Lijphart has
received numerous awards throughout his prestigious career in recognition of
his groundbreaking research. In 1989, he was elected to the National Academy of
Arts and Sciences and from 1995-96 served as President of the American
Political Science Association.
[2] Parti
Perikatan didaftarkan pada 30 Oktober 1957, sebuah parti politik Malaysia yang
dimulakan oleh orang Melayu yang bersatu di bawah presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman Putra, untuk satu tujuan,
iaitu berjuang bagi mendapat kemerdekaan dan kebebasan daripada penjajah British untuk Tanah
Melayu. Kaum Cina dan India, bergabung dengan orang Melayu
untuk tujuan yang sama. Gabungan parti itu menggunakan lambang "Kapal
Layar". Parti ini berjaya untuk memperoleh pemerintahan sendiri daripada
pihak British dan menjalankan pemerintahan demokrasi
sehingga hari ini.
[3] Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka
[4] Kamus Dewan
Bahasa Dan Pustaka
[6] Diasaskan pada 27 Februari
1949
[10] Ditubuhkan
pada 30 April
1973 daripada
penggabungan tiga buah parti politik di Sarawak, iaitu Parti Negara Sarawak (PANAS), Barisan Rakyat Jati Sarawak (BARJASA),
dan Parti Pesaka Anak Sarawak (PESAKA).
[11] Perbalahan
pucuk pimpinan dalam Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP)
telah melahirkan parti yang dipimpim oleh Presiden SPDP iaitu Dato' Sri William Mawan Ikom atas nasihat
ketua menteri Sarawak.
[15] Didaftarkan
pada 21
Januari 1994
oleh pemisah dari Parti Bersatu Sabah pimpinan bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong
Teck Lee.
[16] Merupakan
salah satu parti politik Malaysia yang merupakan
komponen Barisan Nasional di Sabah. Majoriti
keahlian parti ini didominasi oleh kaum Cina.
[17] Sebuah
parti gabungan yang terdiri daripada dua buah parti politik, iaitu Pertubuhan Kebangsaan Kadazan
Bersatu (UNKO) dan Pertubuhan Pasok Momogun Bersatu
(PASOK MOMOGUN) yang ditubuhkan di Sabah, Malaysia pada Mei 1964 untuk membela hak-hak serta memperjuangkan pembangunan kaum
Kadazandusun Murut/ (KDM).
[18] Sebuah parti
politik Malaysia
yang ditubuhkan oleh Datuk Joseph Pairin Kitingan pada tahun 1985
di Sabah.Parti
politik ini pernah menguasai Dewan Undangan Negeri negeri Sabah pada tahun 1985
sehingga 1994. Parti ini juga menguasai 14 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1990.
[19] PAS
atau Persatuan Islam Se-Malaya (nama asalnya) adalah pertubuhan atau parti
politik Melayu yang berteraskan kepada Islam yang ditubuhkan
sebelum merdeka sesudah Hizbul Muslimin diharamkan oleh
penjajah pada tahun 1948. Diasaskan
pada 4 April,
1956.
[20] Sebuah
parti serpihan daripada Parti Tindakan Rakyat (PAP: People's Action Party) di
Singapura yang diasaskan pada Oktober 1965 sebelum didaftarkan secara rasmi
enam bulan kemudian sebagai salah satu parti politik Malaysia, pada 18 Mac 1966.
[21] Parti KeADILan Rakyat (PKR, juga dikenali sebagai KeADILan) adalah salah sebuah parti
pembangkang di Malaysia
yang merupakan hasil gabungan Parti Keadilan Nasional dan Parti Rakyat Malaysia (PRM). Diasaskan pada April 4, 1999.
[22] Parti
Rakyat merupakan salah satu daripada parti politik tertua di Malaysia yang
diasaskan oleh Ahmad Boestamam dan pejuang-pejuang kemerdekaan
yang lain pada 11 November 1955. Parti ini diinspirasikan menerusi perjuangan kemerdekaan
di Indonesia yang diketuai oleh Sukarno, parti ini sesuai untuk semangat patriotisme ke atas
Se-Malaya/Indonesia.
Diasaskan pada 11 November
1955
[23] Artikel 153 Perlembagaan Malaysia - Perkara 153. Perizaban kuota
berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri
mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.
[24] JAWATANKUASA
RAYUAN PILIHAN RAYA PERSATUAN-PERSATUAN CINA MALAYSIA. Suqiu dibentuk oleh NGO
Cina menjelang pilihanraya umum 1999 dan tuntutannya mendapat dukungan lebih
2000 persatuan kaum itu sehingga dipertikaikan dengan lantang oleh Pemuda Umno
pada 2001.
[25] 49(1)(a) AKTA
HASUTAN 1948 (ISU PERKAUMAN)
Akta Hasutan 1948 merupakan suatu akta
undang-undang di Malaysia yang digubal untuk menghalang perbincangan yang
dikatakan sebagai menghasut. Akta ini sebenarnya digubal oleh
penjajah British
pada tahun 1948. Akta ini menjadikan ucapan yang "mempunyai kecenderungan
menghasut" sebagai suatu kesalahan jenayah.
[26] From
the Latin meaning
"something for something" - Merriam-Webster,
the American Heritage
Dictionary of the English Language (Fourth Edition), and the New
Dictionary of Cultural Literacy (Third Edition)[1]
all so define the Latin expression.
[27] Mohamed Jauhar Hassan, 1996
[30] Abdul Aziz Bari, 1996
[31] Salleh Abbas, 1997
[33] Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan
[34] Suqiu
dibentuk oleh NGO Cina menjelang pilihanraya umum 1999 dan tuntutannya mendapat
dukungan lebih 2,000 persatuan kaum itu sehingga dipertikaikan dengan lantang
oleh Pemuda Umno pada 2001.
[35] Utusan Malaysia, "Suqiu keterlaluan
- PM -Kerajaan menolak sama sekali tuntutan hapuskan hak istimewa orang Melayu",
24 Disember 1998
[36] Utusan Malaysia, "Lupakan formula
kontrak sosial antara kaum - Keng Yaik", 14 Ogos 2005
[39] Piagam Madinah telah digubal
oleh Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun 622M
bersamaan tahun pertama Hijrah, merupakan perlembagaan
bertulis pertama di dunia.
Kandungan piagam ini terdiri daripada 47
fasal.
· 23 fasal piagam tersebut membicarakan tentang hubungan
antara umat Islam
sesama umat Islam iaitu antara Ansar dan Muhajirin.
· 24 fasal yang berbaki membicarakan tentang hubungan
umat Islam dengan umat bukan Islam iaitu Yahudi.
Selain Piagam Madinah,
ia juga dikenali dengan pelbagai nama seperti Perjanjian Madinah, Dustar
al-Madinah dan juga Sahifah al-Madinah. Selain itu Piagam Madinah juga boleh
dikaitkan dengan Perlembagaan Madinah kerana kandungannya membentuk
peraturan-peraturan yang berasaskan Syariat Islam
bagi membentuk sebuah negara (Daulah
Islamiyah) yang menempatkan penduduk yang berbilang bangsa atau
kaum.
[40] Yusuf
Qardhawi, lahir di Shafth Turaab, sebuah desa kecil di Mesir, pada 9 September
1926, adalah seorang pemikir Islam modern
yang sangat yakin akan kebenaran cara pemikiran Islam yang moderat
(al-washatiyah al-Islamiyah). Sebagai ulama yang memiliki apresiasi tinggi
terhadap Alquran dan Sunnah Nabi, Qardhawi sangat fleksibel dalam memandang
ajaran Islam. Namun pada saat yang sama, ia juga sangat kuat dalam mempertahankan
pendapat-pendapatnya yang digali dari Alquran dan Hadits.
[41] Khalid
ibni al-Walid adalah bangsa Arab berketurunan Quraisy yang
pernah menentang Nabi Muhammad s.a.w. , juga dikenali sebagai Saifullah
al-Maslul (bermaksud Pedang Allah yang terhunus atau Pedang Allah),
adalah antara panglima tentera Arab yang memainkan peranan penting dalam
peperangan antara tentera Islam dengan tentera Byzantine dan
tentera Parsi pada kurun ketujuh. Beliau terkenal
dengan kebijaksanaan dalam peperangan dan mengepalai tentera Islam ketika zaman
Nabi
Muhammad s.a.w. dan juga zaman khalifah Abu Bakar as-Siddiq dan Uthman
bin Affan. Pencapaian terulung ialah dimana beliau berjaya
mengalahkan pasukan Byzantine dan Parsi dalam masa tiga tahun sahaja.
Silahkan kunjungi alamat ini banyak variant jenis makanan ringan yang pastinya menggoda selera anda dan juga ada banyak diskon dan hadiahnya thx
ReplyDeleteselain daripada yang dinyatakan di atas apakah kebaikan kebaikan yang diperoleh daripada perkongsian kuasa dalam politik di negara?
ReplyDelete