Dicatat Oleh: Bicara Marhaen
| 01:50:03 |
15042012
Hajarul Aswad bermaksud batu hitam, merupakan salah satu batu
yang terdapat di penjuru Kaabah.
Kalau berkaitan dengan Kaabah maka ia terletak di salah satu
bucu Kaabah dimana apabila orang yang ingin mengerjakan haji ingin memulakan
tawaf mereka, maka mereka hendaklah memulai tawaf itu dengan membetulkan bahu
kiri mereka ke arah Hajarul Aswad berpusing sebanyak tujuh kali dan akhir
sekali dengan akhir di Hajarul Aswad juga. Pada awal tawaf bermula dari Hajarul
Aswad dan mengakhirkannya di Hajarul Aswad juga.
Ciuman Sebagai
Sunnah Semata-Mata
Menurut ajaran Islam, mencium Hajarul Aswad merupakan sunnah
Nabi S.A.W. semata-mata, dan ini ditegaskan oleh Khalifah Umar Al-Khattab
apabila sebelum beliau mencium batu itu (Hajar Aswad), beliau berkata-kata: “Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu
biasa. Andaikan aku tidak melihat Rasulullah SAW menciummu, sudah tentu aku
tidak akan melakukan (mencium Hajar Aswad).”
Sejarah Hajarul
Aswad
Menurut tradisi Islam, Hajarul Aswad datang dari syurga dan
warnanya putih tetapi bertukar warna kerana ramai orang mengerjakan haji dengan
membawa bersama-sama mereka dosa-dosa yang mereka lakukan. Menurut banyak
riwayat, antara lain daripada Abdullah bin Umar bin Khattab, Hajar Aswad
berasal dari syurga. Riwayat oleh Sa’id bin Jubair r.a daripada Ibnu Abbas
daripada Ubay bin Ka’b r.a, menerangkan bahawa Hajar Aswad dibawa turun oleh
malaikat dari langit ke dunia. Abdullah bin Abbas juga meriwayatkan bahawa
Hajar Aswad ialah batu yang berasal dari syurga, tidak ada sesuatu selain batu
itu yang diturunkan dari syurga ke dunia ini. Riwayat-riwayat di atas
disebutkan oleh Abu al-Walid Muhammad bin
Abdullah bin Ahmad al-Azraki (M.224
H/837 M), seorang ahli sejarah dan penulis pertama sejarah Mekah.Tidak
ditemukan informasi yang jelas tentang siapa yang meletakkan Hajar Aswad itu
pertama kali di tempatnya di Kaabah; apakah malaikat ataukah Nabi Adam a.s.
Pada mulanya Hajar Aswad tidak berwarna hitam, melainkan
berwarna putih bagaikan susu dan berkilat memancarkan sinar yang
cemerlang.Abdullah bin Amr bin As r.a (7 SH-65 H) menerangkan bahawa perubahan
warna Hajar Aswad daripada putih menjadi hitam disebabkan sentuhan orang-orang
musyrik. Hal yang sama diungkapkan pula oleh Zubair bin Qais (M. 76 H/65
M).Dikatakannya bahawa sesungguhnya Hajar Aswad adalah salah satu batu dunia
yang berasal dari syurga yang dahulunya berwarna putih berkilauan, lalu berubah
menjadi hitam kerana perbuatan keji dan kotor yang dilakukan oleh orang-orang
musyrik. Namun, kelak batu ini akan berwarna putih kembali seperti sedia kala.
Menurut riwayat Ibnu Abbas dan Abdullah bin Amr bin As, dahulu Hajar Aswad
tidak hanya berwarna putih tetapi juga memancarkan sinar yang berkilauan.
Sekiranya Allah s.w.t tidak memadamkan kilauannya, tidak seorang manusia pun
yang sanggup mamandangnya.
Pada tahun 606 M, ketika Nabi Muhammad s.a.w berusia 35
tahun, Kaabah mengalami kebakaran besar sehingga perlu dibina kembali oleh Nabi
Muhammad s.a.w dan kabilah-kabilah terdapat di Mekah ketika itu. Ketika
pembangunan semula itu selesai, dan Hajar Aswad hendak diletakkan kembali ke
tempatnya, terjadilah perselisihan di antara kabilah-kabilah itu tentang siapa
yang paling berhak untuk meletakkan batu itu di tempatnya. Melihat keadaan ini,
Abu Umayyah bin Mugirah dari suku Makzum, sebagai orang yang tertua, mengajukan
usul bahawa yang berhak untuk meletakkan Hajar Aswad di tempatnya adalah orang
yang pertama sekali memasuki pintu Safa keesokan harinya.
Ternyata orang itu adalah Muhammad yang ketika itu belum
menjadi rasul. Dengan demikian, dialah yang paling berhak untuk meletakkan
Hajar Aswad itu di tempatnya. Akan tetapi dengan keadilan dan kebijaksanaannya,
Muhammad tidak langsung mengangkat Hajar Aswad itu. Baginda melepaskan
serbannya dan menghamparkannya di tengah-tengah anggota kabilah yang ada. Hajar
Aswad lalu diletakkannya di tengah-tengah serban itu. Baginda kemudian meminta
para ketua kabilah untuk memegang seluruh tepi serban dan secara bersama-sama
mengangkat serban sampai ke tempat yang dekat dengan tempat diletakkannya Hajar
Aswad. Muhammad sendiri memegang batu itu lalu meletakkannya di tempatnya.
Tindakan Muhammad ini mendapat penilaian dan penghormatan yang besar dari
kalangan ketua kabilah yang berselisih faham ketika itu.
Awalnya, Hajar Aswad tidak dihiasi dengan lingkaran pita
perak di sekelilingnya. Lingkaran itu dibuat pada masa-masa berikutnya. Menurut
Abu al-Walid Ahmad bin Muhammad al-Azraki (M. 203 H), seorang ahli sejarah
kelahiran Mekah, Abdullah bin Zubair adalah orang pertama yang memasang
lingkaran pita perak di sekeliling Hajar Aswad, setelah terjadi kebakaran pada
Kaabah. Pemasangan pita perak itu dilakukan agar Hajar Aswad tetap utuh dan
tidak mudah pecah. Pemasangan pita perak berikutnya dilakukan pada 189 H,
ketika Sultan Harun ar-Rasyid, Khalifah Uthmaniah (memerintah tahun 786-809 M),
melakukan umrah di Masjidil Haram. Ia memerintahkan Ibnu at-Tahnan, seorang
pengukir perak terkenal ketika itu, untuk menyempurnakan lingkaran pita perak
di sekeliling Hajar Aswad dan membuatnya lebih berkilat dan berkilau.
Usaha berikutnya dilakukan oleh Sultan Abdul Majid, Khalifah
Uthmaniah (1225-1277 H/1839-1861 M). Pada tahun 1268 H, baginda menghadiahkan
sebuah lingkaran emas untuk dililitkan pada Hajar Aswad, sebagai pengganti
lingkaran pita perak yang telah hilang. Lingkaran emas itu kemudian diganti
semula dengan lingkaran perak oleh Sultan Abdul Aziz, Khalifah Uthmaniah
(1861-1876 M). Pada 1331 H, atas perintah Sultan Muhammad Rasyad (Muhammad V,
memerintah pada tahun 1909-1918), lingkaran pita perak itu diganti dengan
lingkaran pita perak yang baru. Untuk menjaga dan mengekalkan keutuhannya,
Hajar Aswad sering dililit dan dilingkari dengan lingkaran pita perak.
SETIAP tahun, apabila tiba musim haji, lebih dua juta umat
Islam dari seluruh dunia bertamu di kota suci Makkatul Mukarramah, menyahut
seruan Ilahi bagi menyempurnakan rukun Islam yang kelima itu.Dalam ibadat itu,
jemaah melakukan pelbagai ritual ibadat mengikut tertib, seperti tawaf, sai dan
bercukur, dengan kemuncaknya melakukan wukuf di padang Arafah, yang jatuh pada
9 Zulhijjah.Baitullah disebut juga Kaabah, yang terletak di tengah kota suci
itu. Ia menjadi tumpuan utama pada musim haji, khususnya dalam pelaksanaan
tawaf, dengan setiap jemaah mengelilinginya sebanyak tujuh kali.
Rumah Allah itu adalah kiblat kepada umat Islam seluruh dunia
ketika menunaikan ibadat solat seharian dan Masjidil Haram yang menaungi
kawasan itu menjadi masjid paling mulia dalam Islam.Baitullah yang penuh berkat
dan mulia itu dikenali juga dengan nama lain seperti al-Bait, al-Bait al-Haram,
al-Bait al-Atiq dan Qiblat.“Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina
untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah di Makkah, yang
berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.” (Ali-Imran:
96)Ulama berbeza dalam mentafsirkan ayat berkenaan.
Sesetengahnya mengatakan makna bait itu ialah Kaabah,
sesetengahnya pula mengatakan bait itu ialah Masjidil Haram dengan dalil hadis
yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, bermaksud:“Daripada Abi Zar
berkata: Aku bertanya Rasulullah s.a.w mengenai masjid yang paling awal dibina
di bumi, sabdanya Masjidil Haram. Aku berkata, kemudian masjid mana? Sabdanya,
Masjidil Aqsa. Aku bertanya berapa lama antara keduanya didirikan? Sabdanya,
empat puluh tahun.”Menurut cerita Ibn Zahirah al-Qarsyi, Kaabah dibina beberapa
kali, iaitu oleh malaikat, Nabi Adam a.s, Nabi Ibrahim a.s, orang Quraisy, Ibn
Zubair dan Hajjaj Yusuf as-Thaqafi.“Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama
Nabi Ismail meninggikan binaan asas Baitullah itu, sambil keduanya berdoa dengan
berkata: Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya
Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (al-Baqarah:127)
Selain melakukan tawaf di rumah Allah itu, satu fenomena
cukup ketara diperhatikan ketika musim haji, malah pada waktu lain ketika
mengerjakan umrah, ialah tindakan sesetengah tetamu yang mengucup Batu Hitam
atau lebih dikenali Hajarul Aswad.
Amalan itu didakwa sebagai mencontohi kucupan diterima
daripada Nabi Muhammad s.a.w. Ulama menyatakan perbuatan istilam (melambai
tangan) terhadapnya ketika memulakan tawaf atau mengucup Hajarul Aswad
(sekiranya dapat) termasuk perkara sunat mengerjakan haji dan umrah.Signifikan
tindakan itu, sebagaimana digambarkan Saidina Umar al-Khattab, Khalifah
Ar-Rasyidin yang kedua: “Saya tahu anda adalah sebuah batu yang tidak
mendatangkan bahaya dan faedah. Jika tidak aku melihat Rasulullah s.a.w
mengucupmu, aku tidak akan mengucupmu.”Nabi s.a.w menciumnya sebagaimana
dilakukan nabi sebelumnya, sehingga Hajarul Aswad menjadi tempat bertemunya
bibir kalangan nabi, orang soleh, jemaah haji dan mereka yang menunaikan umrah
sepanjang sejarah.Ia juga menjadi tempat permulaan dan akhir tawaf, sekali gus
tempat mustajab dikabulkan doa.
Batu Hitam yang terletak di bahagian penjuru sebelah timur
Kaabah adalah objek sangat disanjungi umat Islam. Secara kasar batu itu
berukuran diameter 30 sentimeter dan 1.5 meter dari paras bawah.Ia dikatakan
pernah pecah kepada beberapa bahagian pada Zaman Pertengahan. Malah ada pihak
mendakwa ia pecah menjadi berkeping-keping kepada lapan gugusan batu
kecil.Keadaan ini berlaku pada zaman Qaramithah, iaitu satu mazhab daripada
Syiah Islamiyah al-Batiniyah daripada pengikut Abu Thahir al-Qarmathi yang
mencabut Hajarul Aswad dan membawanya ke Ihsa’ pada 319 Hijrah, tetapi kemudian
dikembalikan lagi pada 339 Hijrah.Gugusan terbesar dikatakan sebesar buah kurma
dan tertanam di batu besar yang lain dikelilingi oleh ikatan perak dan
diperkuatkan lagi dengan paku perak. Batu itulah yang dianjurkan untuk dikucup,
bukannya batu di sekitarnya dan yang meliputi perak.
Antara keutamaan Hajarul Aswad kerana ia berasal daripada
batu yang mulia (yaqut) dari syurga yang diberikan kepada Nabi Ibrahim a.s agar
diletakkan di satu sudut Kaabah. Bahkan menurut tradisi Islam, batu itu berasal
dari syurga pada zaman Nabi Adam a.s dan Hawa lagi, dalam keadaan putih
berkilau dan bebas daripada unsur kejahatan, tetapi ia menjadi hitam kerana
dosa yang diserap tahun ke tahun.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Hajarul
Aswad itu diturunkan dari syurga, warna lebih putih daripada susu dan dosa-dosa
anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam.”
Dikatakan juga Nabi Ibrahim a.s yang menemui Batu Hitam dan
apabila baginda membina semula Kaabah, Malaikat Jibril a.s membawa batu itu
keluar dan memberikan kepada baginda.
Menurut cerita, apabila Nabi Ibrahim siap membina Kaabah,
dengan bantuan puteranya, Nabi Ismail a.s, Allah memerintahkan baginda
melakukan tawaf.Baginda tidak dapat menetapkan bilangan yang tepat pusingan
dilakukannya. Baginda berasa mereka yang lain juga akan keliru.Justeru, baginda
berdoa kepada Allah untuk memberikannya suatu tanda untuk digunakan bagi
mengira pusingan. Malaikat Jibril membawakan batu hitam terbabit kepadanya.
Bahkan, Nabi Muhammad s.a.w turut memainkan peranan dalam
sejarah Hajarul Aswad. Ini kerana pada waktu pembinaan semula struktur Kaabah,
Hajarul Aswad dipindahkan sementara dan bagindalah yang meletakkan semula batu
terbabit di tempat asalnya.
Satu cerita yang ditemui dalam Sirah Rasulullah Ibn Ishaq menunjukkan
Nabi Muhammad s.a.w menyelesaikan satu pertelingkahan di antara suku Makkah,
yang masing-masing berhak untuk meletakkan Hajarul Aswad di tempat asalnya.
Jalan penyelesaiannya ialah dengan memanggil semua pemimpin
suku terbabit untuk mengangkat penjuru batu dengan satu kain dan kemudian Nabi
Muhammad s.a.w meletakkan batu itu pada tempatnya dengan tangannya sendiri.
Umat Islam dari satu generasi ke generasi apabila mula tawaf
dan selesai setiap pusingan, mengucup Hajarul Aswad, menyentuhnya dengan satu
tangan atau sekadar memberikan isyarat kepadanya dari jauh.
Batu Hajarul Aswad akan dibangkitkan pada hari kiamat, dengan
mempunyai 2 lidah dan 2 mata dan boleh berkata-kata serta memberitahu ” Ya
tuhanku dia kucup (cium) aku, dia betul-betul ikhlas“Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud: “Demi Allah! Allah akan membangkitkannya (Hajarul Aswad) pada hari
kiamat, baginya sepasang mata untuk melihat dan lidah untuk berkata-kata;
menjadi saksi kepada sesiapa yang mengusapnya dengan kebenaran.” (Hadis riwayat
al-Tirmizi)
Walapun ia adalah batu, ia hidup. Siapa yang menciumnya, ia
akan menjadi saksi. Kalau tidak dapat mengucupnya, cukuplah sekadar istilam
(mencium dari jauh secara isyarat). Al-Quran juga tahu siapa yang membaca dan
mengucupnya. Al-Quran juga menjadi saksi dan lawyer di hari kiamat. Begitu juga
kulit dan bumi menjadi saksi bercakap di sana kelak.
Firman Allah SWT:
“Dan (setelah
berlaku yang demikian), berkatalah mereka kepada kulit-kulit badan mereka:
Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami? Kulit-kulit badan mereka menjawab:
Allah yang berkuasa menjadikan tiap-tiap sesuatu pandai berkata-kata, telah
menjadikan kami dapat berkata-kata dan Dialah yang menciptakan kamu pada
mulanya dan kepadaNyalah kamu dikembalikan (untuk menerima balasan)” (Surah Sussilat:
Ayat 21)
“Pada hari itu bumi
pun menceritakan khabar beritanya: Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku
demikian). Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur
masing-masing) - untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka.
Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam
surat amalnya)!Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan
dilihatnya (dalam surat amalnya)!” (Surah Az-Zalzalah: Ayat 4-8)
Rasulullah SAW berpesan kepada Sayyidina Umar yang pergi
bersama rombongan 124,000 sahabat pergi membuat haji bersamanya ” Ya Umar,
jangan kamu menyusahkan orang lain dengan sebab kamu ghairah hendak mengucup
hajaraul aswad.
Oleh yang demikian, kalau ada peluang kucuplah, tapi jangan
berebut hingga menyusahkan orang lain. Menyusahkan dan menyakitkan orang islam
yang lain besar dosanya.
No comments:
Post a Comment