Carian Artikel (Mulakan Dengan Bismillah)

Wednesday, March 21, 2012

Insan KAMIL

Sumber: http://sufiroad.blogspot.com  |  Dicatat Oleh: -Bicara Marhaen- | 0216am | 22March2012



         Insan KAMIL bermaksud manusia sempurna. Perkataan ini berasal dari kata AL-INSAN yang bererti ‘manusia’ dan AL-KAMIL yang bererti ‘sempurna’. Konsep filosofi ini bermula dari gagasan tokoh sufi Ibnu Arabi, iaitu oleh Abdul Karim bin Ibrahim al-Jili (1365-1428), pengikutnya, gagasan ini dikembangkan menjadi bahagian dari renungan mistik yang bercorak tasawuf filosofi.
         Al-Jili merumuskan insan kamil ini dengan merujuk pada diri Nabi Muhammad SAW sebagai sebuah contoh manusia ideal. Jati diri Muhammad SAW(al-haqiqah al-Muhammad) yang demikian tidak semata-mata difahami dalam pengertian Muhammad SAW sebagai utusan Allah SWT, tetapi juga sebagai nur (cahaya/roh) Ilahi yang menjadi asas kehidupan di alam maya ini.

         Nur Ilahi kemudian dikenali sebagai Nur Muhammad oleh kalangan ahli sufi, disamping terdapat dalam diri Muhammad juga dipancarkan Allah SWT ke dalam diri Nabi Adam AS. Al-Jili dengan karya monumentalnya yang berjudul al-Insan al-Kamil fi Ma’rifah al-Awakir wa al-Awa’il (Manusia Sempurna dalam Konsep Pengetahuan tentang Misteri yang Pertama dan yang Terakhir) memulakan pembicaraannya dengan mengidentifikasikan insan kamil dengan dua pengertian. Pertama, insan kamil dalam pengertian konsep pengetahuan mengenai manusia yang sempurna. Dalam pengertian demikian, insan kamil terkait dengan pandangan mengenai sesuatu yang dianggap mutlak, iaitu Tuhan. Yang Maha Mutlak tersebut dianggap mempunyai sifat-sifat tertentu, iaitu yang baik dan sempurna.
         Sifat sempurna inilah yang patut pelajari oleh manusia. Seseorang yang ingin menjadikan dirinya dan beramal ke arah sifat sempurna, maka semakin sempurnalah dirinya. Kedua, insan kamil berkait dengan jati diri yang mengidealkan kesatuan nama serta sifat-sifat Tuhan ke dalam hakikat atau inti dirinya. Dalam pengertian ini, nama esensial dan sifat-sifat Ilahi tersebut pada dasarnya juga menjadi milik manusia sempurna bila adanya hak fundamental, iaitu sebagai suatu keperluan yang semulajadi dalam esensi dirinya.
         Bagi al-Jili, manusia dapat mencapai jati diri yang sempurna melalui latihan rohani dan kepercayaan yang ghaib, bersamaan dengan turunnya Yang MAHA Mutlak ke dalam diri manusia melalui pelbagai tingkat. Latihan rohani ini bermula dengan manusia bertafakur tentang nama dan sifat-sifat Tuhan, dan mula mengambil bahagian dalam sifat-sifat Illahi serta mendapat kekuasaan yang luar biasa.
         Pada tingkat ketiga, ia melintasi daerah nama serta sifat Tuhan, masuk ke dalam suasana hakikat mutlak, dan kemudian menjadi “Manusia Sempurna” atau Insan Kamil. Matanya menjadi mata Tuhan, kata-katanya menjadi kata-kata Tuhan, dan hidupnya menjadi hidup Tuhan (nur Muhammad). Muhammad Iqbal tidak setuju dengan teori para sufi seperti pemikiran al-Jili ini. Menurutnya, hal ini membunuh hakikat diri dan melemahkan jiwa. Iqbal memang memandang dan mengakui Nabi Muhammad SAW sebagai insan kamil, tetapi tanpa penafsiran secara mistik.
         Insan kamil versi Iqbal tidak lain adalah sang mukmin, yang dalam dirinya terdapat kekuatan, wawasan, perbuatan, dan kebijaksanaan. Sifat-sifat luhur yang tertinggi seperti ini wujud dan tergambar dalam akhlak Nabi SAW. Insan kamil bagi Iqbal adalah sang mukmin yang merupakan makhluk yang mengamalkan atau mengajarkan kebaikan dan keadilan, yang dianugerahkan dengan kemampuan rohani dan agama. Untuk menumbuhkan kekuatan dalam dirinya, sang mukmin sentiasa meresapi dan menghayati akhlak Ilahi. Sang mukmin menjadi tuan terhadap nasibnya sendiri dan secara tahap demi tahap mencapai kesempurnaan. Iqbal melihat, insan kamil dicapai melalui beberapa proses. Pertama, ketaatan pada hukum; kedua penguasaan diri sebagai bentuk tertinggi, kesedaran diri tentang peribadi; dan ketiga kekhalifahan Ilahi.
Sumber : ensklopedi Islam terbitan ikhtiar baru van hoeve

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...