Si
hamba menyaksikan bahwa Insan Kamil adalah pertemuan di antara ketuhanan dan
kehambaan. Pada Insan Kamil berkumpul pengetahuan tentang Tuhan dan pengetahuan
tentang makhluk Tuhan. Insan Kamil mengenal Tuhan dalam aspek tanzih dan tasybih.
Insan Kamil memperoleh maklumat Hakikat Muhammad secara lengkap dan sempurna.
Insan Kamil yang memiliki ilmu dan makrifat yang sempurna. Insan Kamil yang
mempunyai pengenalan yang sempurna tentang Tuhan. Insan Kamil juga mempunyai
pengetahuan yang sempurna tentang apa yang Tuhan sampaikan kepada
hamba-hamba-Nya.
Insan
Kamil juga mempunyai maklumat Hakikat Insan secara sempurna. Oleh kerana
Hakikat Insan mengumpulkan maklumat yang lengkap tentang manusia dan alam
makhluk sekaliannya, maka Insan Kamil mempunyai pengetahuan yang lengkap
tentang manusia dan alam makhluk sekaliannya. Seluruh alam semesta ‘terkandung’
dalam Insan Kamil. Hati si hamba yang terbuka kepada suasana Hakikat Insan
Kamil menyaksikan seluruh alam semesta berada dalam hatinya. Si hamba
menyaksikan pengetahuan ketuhanan datang secara langsung kepada hatinya.
Pembukaan
kepada Hakikat Insan Kamil membuat hati si hamba menyaksikan alam semesta
disempadani oleh dirinya dan pada masa yang sama dia menyaksikan ‘Allah’
bersemayam dalam hatinya. Inilah peringkat yang paling tinggi bahayanya dalam
semua peringkat pengalaman kerohanian. Ketuhanan dan kehambaan muncul pada hati
yang sama, pada perasaan yang sama dan pada masa yang sama. Hanya kehambaan
yang sentiasa membayanginya meneguhkan tapak kakinya berpijak pada jalan yang
benar. Kehambaan pada peringkat ini sangat rapuh, mudah saja menjadi hancur
lebur. Jika hal yang demikian terjadi hati si hamba tidak lagi melihat
perbedaan di antara hamba dengan Tuhan, dirinya dengan Tuhan. Keadaan seperti
ini tidak muncul sewaktu menyaksikan Hakikat-hakikat yang lain termasuklah
Hakikat Muhammad kerana pada ketika itu makhluk dan dirinya tidak ada dalam
perhatian dan kesadarannya. Pada tahap mengalami suasana Hakikat Insan Kamil
ini kesadar! an dan perhatian kepada diri dan makhluk baru saja muncul kembali,
belum begitu kuat dan berpengaruh. Kesadaran dan perhatian tersebut baru pada
tahap seumpama bayang-bayang yang belum melekat benar pada hati. Hakikat Insan
Kamil adalah umpama stesen bebas bagi hati. Ia boleh menjadi Tuhan dan hamba
pada masa yang sama. Ia juga boleh menjadi nabi dan wali. Ia juga boleh menjadi
malaikat.
Jika
seseorang yang baru saja kembali sedikit kesadarannya terhadap kewujudan
dirinya larut dalam Hakikat Insan Kamil, hatinya akan mengalami apa yang biasa
disebut oleh orang sufi sebagai bersatu dengan Tuhan. Rasa bersatu dengan Tuhan
berbeda daripada mengalami suasana keesaan yang berlaku Pada ketika itu keesaan
dialami dalam suasana tiada kesadaran terhadap diri sendiri. Si hamba hanya
menyaksikan Allah s.w.t semata-mata, tidak pada dirinya dan makhluk lainnya.
Dia hanya menyaksikan satu wujud yaitu wujud Allah s.w.t, wujud yang lain tidak
ada dalam perhatiannya. Oleh yang demikian tidak timbul isu bersatu dengan
Tuhan pada peringkat itu. Pada peringkat Hakikat Insan Kamil pula wujud Allah
s.w.t dan wujud dirinya nyata dalam kesedarannya dan mungkin dia tidak dapat
membedakan yang satu dengan yang lain. Dalam keadaan demikian dia mungkin
menyaksikan Allah s.w.t sebagai Haq (Yang Hakiki) dan juga khalq (makhluk
sebag! ai bayangan Yang Hakiki). Dia mungkin merasakan dirinya sebagai Tuhan
dan hamba Tuhan, yang sama dalam aspek yang berbeda. Dia mungkin melihat
sifat-sifat yang ada pada dirinya sebagai sifat Tuhan dan dia menjadi pendhahir
sifat Tuhan secara sempurna. Dia mungkin merasakan pada wujudnya yang satu
bertemu Wujud Tuhan dengan wujud alam semesta. Dia mungkin menyaksikan seluruh
alam semesta seumpama bola kecil terkandung di dalam hatinya. Dia mungkin
melihat badannya sebagai Arasy, rohnya sebagai Roh Muhammad dan zatnya sebagai
Zat Tuhan. Dia mungkin juga melihat ilmunya sebagai Ilmu Tuhan dan bakat
dirinya sebagai malaikat.
Bila
dikuasai oleh rasa kelarutan dalam Hakikat Insan Kamil dia mungkin melihat
dirinya berada pada satu falak di atas daripada falak yang ada makhluk yang
lain. Malaikat, jin dan yang lain-lain mungkin dilihatnya berada di bawah
daripada falak dirinya. Dia mungkin melihat bakat dirinya bergerak melalui
makhluk yang lain. Jika dia berada dalam satu kumpulan pekerja dia mungkin
melihat bakat dan daya upayanya berada pada setiap pekerja tersebut.
Suasana
hati yang bergabung dengan Hakikat Insan Kamil mungkin membuat seseorang
melaungkan “Ana al-Haq!” Ucapan
“Ana al-Haq” pada peringkat ini berbeza daripada ucapan Ana al-Haq, dahulu si
hamba semata-mata menjadi alat dan Tuhan Pengguna alat. Si hamba tidak melihat
ucapan tersebut sebagai ucapannya. Dia menyaksikan Kalam Tuhan yang keluar
daripadanya. Pada peringkat Hakikat Insan Kamil pula ucapan “Ana al-Haq” dilafazkan dalam keadaan ada
kesadaran diri. Kesedaran tersebut membuatnya melihat ucapan itu sebagai ucapan
Tuhan dan juga ucapan dirinya yang bersatu dengan Tuhan. Apa yang dia ucapkan
itulah yang Tuhan ucapkan, dan apa yang Tuhan ucapkan itulah yang dia ucapkan.
Beginilah keadaan yang berlaku kepada orang yang larut dalam Insan Kamil.
Ramai orang menyangkakan
Insan Kamil adalah penghabisan jalan. Mereka jadikan Insan Kamil sebagai makam
mereka.
Semua
keturunan Adam a.s dinamakan manusia. Dalam bangsa manusia itu ada golongan
yang sempurna dinamakan manusia yang sempurna. Dalam golongan manusia yang
sempurna itu ada kumpulan yang menjadi Nabi dan Rasul. Bangsa manusia secara
keseluruhannya dikuasai oleh Hakikat Insan. Golongan manusia yang sempurna itu
pula dikuasai oleh Hakikat Insan Kamil. Dalam golongan manusia yang sempurna
itu, yang menjadi nabi dan rasul dikuasai pula oleh Hakikat Muhammad.
Hakikat-hakikat,
termasuklah Insan Kamil, bukanlah makhluk yang ada dalam alam. Hakikat adalah
urusan Tuhan. Insan Kamil adalah urusan Tuhan yang menguasai satu kumpulan
manusia yang sempurna kehambaannya kepada Allah s.w.t. Insan Kamil yang asli,
yang ada pada sisi Tuhan tidak berupa, tidak berbentuk, tidak berwarna, tidak
menempati ruang dan zaman dan juga tidak bernama. Manusia-manusia sempurna yang
muncul di atas muka bumi bolehlah dikatakan salinan lengkap kepada Insan Kamil
yang asli. Manusia yang paling sempurna, menjadi salinan Insan Kamil yang
paling sempurna menerima penguasaan sepenuhnya daripada Hakikat Muhammad dan
beliau adalah Nabi Muhammad s.a.w. Manusia-manusia sempurna yang lain, walaupun
sempurna tetapi kesempurnaan mereka tidak mencapai tahap kesempurnaan Nabi
Muhammad s.a.w. Mereka tidak menerima penguasaan Hakikat Muhammad secara
lengkap, selengkap Nabi Muhammad s.a.w. Oleh itu hanya Nabi Muhammad ! s.a.w
saja yang bernama Muhammad, yang lain bernama Ibrahim, Musa, Isa, Nuh dan
lain-lain. Manusia sempurna yang lain tidak mengaku diri mereka sebagai
Muhammad walaupun mereka juga menerima maklumat daripada Hakikat Muhammad.
Sejak Nabi Adam a.s sampailah kepada Nabi Isa a.s tidak ada seorang Nabi pun
yang mengaku menjadi Muhammad. Kumpulan manusia yang sah kesempurnaan mereka
tidak mengaku menjadi Muhammad atau bersekutu dengan Muhammad. Jika ada orang
yang mengaku menjadi Muhammad atau bersekutu dengan Muhammad, baik secara zahir
atau secara batin, maka nyatalah mereka telah keliru dalam memahami hakikat.
Salinan
Insan Kamil yang paling sempurna dalam kumpulan Nabi-nabi adalah Nabi Muhammad
s.a.w, penutup Kenabian. Salinan Insan Kamil yang sempurna dalam kumpulan
wali-wali adalah Muhammad Imam Mahadi, penutup kewalian. Muhammad Imam Mahadi
tinggal di dalam dunia dan menjalankan tugas yang diamanahkan kepadanya oleh
Allah s.w.t. Bila tugas tersebut selesai beliau kembali ke rahmatullah. Pada
ketika itu salinan Insan Kamil tidak akan muncul lagi ke dunia. Bila salinan
Insan Kamil tidak ada lagi di dalam dunia maka tertutuplah ilmu ketuhanan.
Tidak ada lagi manusia yang mengenal Allah s.w.t. Pada ketika itu berlakulah
kiamat besar.
Ada
beberapa perkara lagi perlu diketahui berhubung dengan daerah Insan Kamil yang
selalu diperkatakan apabila bercakap mengenainya. Insan Kamil dikatakan bersemayam
di dalam Kaabatullah. Kaabatullah selalu disebut dalam memperkatakan tentang
hakikat. Ada orang mengatakan dia bersembahyang menghadap Kaabatullah. Ada pula
yang mengatakan dia bersembahyang di dalam Kaabatullah. Yang lain pula
mengatakan dia sembahyang dengan ketiadaan Kaabatullah. Ada juga orang
mengatakan dia menemui Rasulullah s.a.w di dalam Kaabatullah. Berbagai-bagai
lagi keadaan Kaabatullah yang diceritakan orang dalam menggambarkan suasana
hakikat.
Kaabatullah
yang dikatakan seperti cerita di atas merupakan suasana simbolik bagi
menggambarkan keadaan hubungan hati dengan Allah s.w.t. Umat Islam
bersembahyang menghadap Kaabatullah bukan bermakna mereka menyembah Kaabatullah
dan bukan juga Allah s.w.t berada dalam Kaabatullah. Allah s.w.t memilih
Kaabatullah sebagai tempat yang boleh dirasakan kehadiran-Nya dengan kuat.
Jadi, Kaabatullah dihubungkan dengan Hadrat Ilahi. Berhadap ke Kaabatullah
bermakna menghadap kepada Hadrat-Nya.
Di
dalam suasana hakikat, Kaabatullah menjadi misal bagi suasana ketuhanan. Bila
dikatakan Insan Kami bersemayam di dalam Kaabatullah ia bermaksud Insan Kamil
adalah suasana ketuhanan, berada dalam Ilmu Tuhan. Orang yang bersembahyang di
dalam kesedaran melihat Kaabatullah berada di hadapannya. Orang yang di dalam zauk
merasakan berada di dalam Kaabatullah. Orang yang baqa dengan Allah s.w.t tidak
melihat kepada Kaabatullah. Orang yang ‘memasuki’ Ilmu Allah, mengenali suasana
Hakikat Muhammad dan mengambil ilmu daripada sumber tersebut, menggambarkannya
sebagai berjumpa dengan Rasulullah s.a.w di dalam Kaabatullah dan menerima
pengajaran daripada baginda s.a.w. Pengalaman-pengalaman yang disebut di atas
merupakan pengalaman dalam 'misal kepada hakikat’.
Penyaksian
terhadap rupa, bentuk, cahaya dan warna adalah penyaksian kepada misal bagi
hakikat-hakikat. Apa yang disaksikan itu menjadi cermin yang membalikkan
kefahaman tentang hakikat yang tidak boleh disaksikan. Rasulullah s.a.w melihat
pada malam Israk dan Mikraj, bentuk misal kesenangan dan kemewahan dunia
sebagai perempuan cantik dan umur dunia yang sudah lanjut sebagai perempuan
tua. Kedua-duanya menceritakan tentang hakikat dunia tetapi berlainan rupa bagi
menceritakan maksud yang berbeda.
Hakikat
boleh diibaratkan sebagai cahaya dan cermin sebagai Alam Misal. Jika benda
nyata diletakkan di hadapan cermin dan cahaya dipancarkan kepadanya, akan
kelihatanlah gambaran benda nyata itu di dalam cermin. Gambaran yang kelihatan
di dalam cermin itu menyatakan bahawa pada benda nyata itu ada pancaran cahaya.
Cahaya disaksikan dalam bentuk benda-benda nyata. Bentuk benda-benda nyata itu
menjadi misal kepada cahaya, menceritakan bahawa di sana ada kehadiran cahaya.
Tetapi benda nyata dan gambaran benda nyata yang kelihatan atau bentuk misal
itu bukanlah cahaya. Cahaya tetap dalam keadaan aslinya yang tidak ada rupa dan
warna. Ada orang yang tidak membedakan bentuk misal dengan cahaya yang asli.
Orang yang tidak membedakan bentuk misal dengan hakikat kepada yang dimisalkan
itu memahamkan hakikat ketuhanan mempunyai wajah-wajah tertentu.
Hakikat
Insan Kamil adalah umpama cahaya yang hening. Hati insan umpama cermin yang
jernih. Orang yang memandang ke dalam cermin hatinya bersuluhkan cahaya Hakikat
Insan Kamil akan menyaksikan wajahnya sendiri di dalam cermin itu, lalu dia
menyangkakan bahawa itulah wajah Insan Kamil yang asli, dan itu jugalah wajah
Tuhan yang tidak dibedakan dengan Insan Kamil. Jika orang Hindu menyembah tuhan
dalam rupa monyet orang tadi menyembah Tuhan dalam rupa dirinya sendiri.
Lama-lama orang Hindu menyembah monyet, tidak lagi menyembah Tuhan. Lama-lama
orang tadi menyembah dirinya, tidak lagi menyembah Tuhan. Inilah yang selalu
terjadi kepada orang yang berjalan kepada hakikat tanpa membawa syariat.
Orang
yang berjalan pada jalan kerohanian perlu melepasi bentuk-bentuk misal.
Lepaskan apa juga yang sampai kepada penyaksian. Nafikan dengan kalimah “La
ilaha illal Llah”.
Orang yang berjaya melepasi bentuk-bentuk misal tersebut akan sampai kepada
Penyaksian Hakiki, yaitu menyaksikan tanpa rupa, bentuk, cahaya, warna dan
wajah. Pada Penyaksian Hakiki juga tidak ada suara, tidak ada huruf. Penyaksian
berlaku kepada mata keyakinan. Si hamba yang menyaksikan dengan mata keyakinan
mengucapkan: “Sesungguhnya hatiku tidak berasa syak lagi bahawa Engkau yang
daku pandang tanpa rupa, tanpa bentuk, tanpa cahaya, tanpa warna, tanpa suara
dan tanpa huruf”.
Itulah keadaan memandang dengan tiada sesuatu yang dipandang, tahu tanpa
sesuatu pengetahuan dan kenal tanpa sesuatu pengenalan. Penyaksian akal
dinamakan ilmul yaqin. Penyaksian mata hati dinamakan ainul yaqin. Penyaksian
mata keyakinan dinamakan haqqul yaqin. Haqqul yaqin meru! ntuhkan segala
pengetahuan dan penyaksian kerana sesungguhnya Tuhan adalah:
Tiada
sesuatu yang serupa dengan-Nya
Keyakinan terhadap Allah SWT
adalah:
Dan
Dia Mendengar dan Melihat
Jika
seseorang mau cepat sampai ke matlamat hendaklah bersegera melepaskan
bentuk-bentuk misal yang sampai kepada penyaksiannya. Berpindahlah kepada
Penyaksian Hakiki. Tanda seseorang sudah memiliki Penyaksian Hakiki adalah dia
dapat melihat hakikat ketuhanan pada dua perkara yang bertentangan dengan
sekali pandang. Nama, rupa, bentuk, cahaya dan warna tidak menghijab
pandangannya untuk menyaksikan hakikat atau Rububiah. Makrifat tentang
nama-nama Tuhan penting bagi memperolehi Penyaksian Hakiki. Jika Yang
Menghidupkan tidak menghijab Yang Mematikan, Yang Menaikkan tidak menghijab
Yang Menjatuhkan, Yang Memberi tidak menghijab Yang Menahan, Yang Awal tidak
menghijab Yang Akhir, Yang Zahir tidak menghijab Yang Batin, maka yang
disaksikan pada setiap masa dan dalam semua suasana adalah Yang Maha Esa.
Apabila mata ilmu dan mata hati tidak menutup mata keyakinan maka yang
disaksikan adalah Yang Haq!
Tidak
semua orang yang memasuki daerah Hakikat Insan Kamil akan terdorong kepada
suasana bersatu dengan Tuhan. Si hamba yang telah mengalami suasana kehadiran
kenabian dan mengalami pula suasana keesaan Tuhan akan sentiasa dibayangi oleh
rasa kehambaan kepada Tuhan. Pertembungan dengan Hakikat Insan Kamil tidak
menyebabkan berlakunya perlarutan. Suasana Hakikat Insan Kamil dialaminya
sebagaimana mengalami suasana Hadrat kenabian dan Hadrat ketuhanan. Si hamba
tidak mengalami suasana menjadi Insan Kamil atau menjadi Tuhan atau bersatu
dengan Tuhan. Insan Kamil merupakan salah satu Hadrat yang dialaminya dan
melalui pengalaman tersebut dia mengerti maksud Insan Kamil.
Orang
yang berjalan pada jalan kehambaan akan menetap sebagai hamba, tidak berubah
menjadi Adam atau Muhammad atau Insan Kamil atau Tuhan. Sepanjang perjalanan
dia berada dalam suasana dia yang menyaksikan dan melalui penyaksian tersebut
dia memperolehi pengetahuan dan pengenalan (ilmu dan makrifat) tanpa melepaskan
pandangan kepada “Allah Yang Maha Esa” dan “Tiada sesuatu serupa dengan-Nya”. Melalui
jalan kehambaan kehadiran kenabian, kehadiran Hakikat-hakikat Insan, Muhammad
dan Insan Kamil dan juga kehadiran Tuhan berperanan sebagai Pembimbing.
‘Pertemuan’ dengan Hadrat-Hadrat tersebut memperkuatkan Petunjuk Ghaib dalam
dirinya. Juru-bicara dalam dirinya sentiasa memberi peringatan. Dia
diperingatkan agar berjalan terus, jangan berhenti walaupun dijanjikan syurga
atau dihalang oleh neraka, walaupun dibukakan suasana Hakikat-hakikat. Semua
itu untuk diketahui dan untuk dikenal, bukan tempat untuk bermakam.
Dalam
suasana Hakikat Insan Kamil, seseorang biasa berjumpa dengan hakikat maut yaitu
mengalami suasana Izrail. Boleh juga dikatakan jika seseorang itu tidak
mengalami suasana Izrail dia tidak memasuki daerah Insan Kamil dengan
sepenuhnya. Dia mungkin berjalan di bawah bayangan daerah itu sahaja.
Manusia biasa naik ke langit
melalui jalan biasa yang dilalui oleh semua orang, yaitu jalan mati. Orang yang
memasuki daerah Hakikat Insan Kamil juga mengalami kematian, tetapi bukan
kematian tubuh badan. Kematian yang berlaku di sana adalah kematian secara
kebatinan, yaitu merasai kehadiran Maut. Dia mungkin merasai suasana kematian
beberapa kali pada alam kebatinannya. Pengalaman yang demikian membuka penutup
pada hati. si hamba telah menghadapkan dirinya kepada maut. Pada ketika itu dia
menuju kepada pengecilan kesedaran terhadap diri sendiri. Ia menjadi lonjakan
untuk mencapai stesen yang berikutnya. Tetapi pengalaman tersebut tidak banyak
memberi pengertian kepada dirinya. Dalam daerah Hakikat Insan Kamil pula si hamba
sedang menuju ke arah pembesaran kesedaran terhadap diri sendiri. Oleh itu
setiap pengalaman menarik perhatiannya. kehadiran Maut pada daerah Insan Kamil
memperjelaskan pengalaman . Dalam daerah! Insan Kamil ini si hamba merasakan
sangat hampir dengan Maut. Biasa terjadi pada peringkat ini dia mendapat
firasat mengenai kematian orang-orang tertentu dan kemudiannya ternyata firasat
tersebut adalah benar. Keadaan ini bersifat sementara saja. Apabila dia
meninggalkan daerah Insan Kamil dia keluar juga daripada Hadrat Maut itu dan
firasat tentang kematian tidak ada lagi.
Apabila
Hadrat Maut dan Hadrat Insan Kamil bertemu pada satu daerah, pada satu hati,
suasana kehambaan akan menetap dan terhindarlah suasana ketuhanan. Hadrat Maut
memperlihatkan kedaifan, kehinaan dan kejahilan si hamba. Hadrat Insan Kamil
memperlihatkan kekuasaan, kemuliaan dan kebijaksanaan Tuhan. Orang yang
benar-benar menyaksikan keagungan Tuhan adalah orang yang sedang menghadapi
sakratul maut. Keadaan ini samalah seperti keadaan orang yang menerima uang
satu juta dan pada masa yang sama dia mengetahui bahwa dia menghidapi penyakit
kanser yang akan membawanya kepada maut. Begitulah umpamanya keadaan hati yang
merasai Hadrat Maut dan Hadrat Insan Kamil pada satu masa. Dia diperlihatkan kekerdilan
dirinya sebagai hamba Tuhan dan keagungan Allah s.w.t sebagai Tuhan. Bertambah
kuatlah rasa kehambaan pada dirinya. Jadi, Hadrat Insan Kamil yang menyebabkan
sebahagian orang mengalami suasana bersatu dengan Tuhan boleh ju ga menambahkan
rasa kehambaan. Si hamba yang bertambah rasa kekerdilan diri dan kehambaannya
kepada Tuhan bermunajat kepada Tuhan dengan penuh tawadduk.
No comments:
Post a Comment